Zaregistrovat do Novinek e-mailem

 

Kontakt
 

Líbí se Vám tento web? Podpořte ho kliknutím na tlačítko:

Bezpečné nakupování na internetu přes eshop

 
Počet nákupů přes internet roste nejen v předvánočním období, vzestupný trend je možno sledovat každý rok; Česká republika v tomto ohledu patří dokonce k nejdynamičtěji se vyvíjejícím zemím EU.
 
 
Důvodem jsou zejména časové a finanční úspory, ale také možnost bezstresového výběru zboží z domova. S ohledem na rostoucí poptávku roste nicméně i počet provozovatelů, kteří neplní legislativní požadavky, dopouštějí se klamání spotřebitele a nezabezpečují dostatečně své webové stránky proti možnému úniku dat.

 

Rady pro spotřebitele:

 

  • Zjistěte si reference na obchod, jak dlouho je na trhu, zkušenosti spotřebitelů
  • Vybírejte si z obchodů, které mají kvalitně zpracované stránky, poskytují o sobě dostatek kontaktních informací
  • Neorientujte se pouze na cenu, velmi nízká může znamenat výrobek z tzv. šedého dovozu
  • Certifikované obchody s logem společností SOS a TÜV SÜD Czech poskytují vyšší míru jistoty při online nákupu
  • Vybírejte pouze z těch, které mají kvalitně a srozumitelně zpracované obchodní a reklamační podmínky
  • Platbu kartou užívejte jen u prověřených obchodníků s tradicí na trhu
  • Při nákupu přes internet, a to i v případech, kdy si objednaný výrobek přes internet převezmete osobně ve výdejním skladu prodejce, máte právo, kromě určitých výjimek (zboží na míru, rychle se kazící, DVD, CD pokud porušíte jejich originální obal), odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží a to bez uvedení důvodu

 

Garanci bezpečnosti poskytuje i řada mezinárodních certifikací od nezávislých inspekčních společností – např. Certifikovaný online obchod, který prověřuje nejen bezpečnost a funkčnost webových stránek, ale také spolehlivost poskytovaných služeb

 

Nejčastějšími problémy, se kterými se setkávají spotřebitelé využívající služeb online obchodů je podle ČOI a SOS neuvádění kompletních cen (zejména ve vztahu k poštovnému, balnému či DPH), obchodních podmínek (např. práva na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu) či identifikačních údajů (zejména o výrobcích, jejich složení a původu). Že se nejedná pouze o problém České republiky, potvrzuje i Evropská komise pro ochranu spotřebitelů, která ve svém průzkumu zaměřeném na prodejce elektroniky (v ČR nejčastěji nakupované zboží přes internet) zjistila pochybení u 55 % prodejců, a to v podobě zavádějících informací o právech spotřebitele a celkové ceně zboží či neúplných kontaktních údajů obchodníků.

 

České právní předpisy nařizují provozovatelům online obchodů na svých webových stránkách uvádět nejen kompletní identifikační údaje (včetně identifikačního čísla, sídla a údaje o zápise v obchodním rejstříku), ale také nákupní řád a obchodní a reklamační podmínky (expediční a dodací lhůty, způsob platby, nároky při výskytu vady apod…)

 

Zatímco v EU je doba, po kterou je spotřebitel oprávněn odstoupit od smlouvy, 7 dní od převzetí zboží, v ČR je tato lhůta 14 - denní. I v případě online nákupu v EU má tedy český spotřebitel právo na odstoupení od smlouvy po dobu 14 dnů. Reklamaci je obchodník povinen vyřídit do 30 dnů od jejího písemného uplatnění.
 

 

zdroj

 

Hlasujte v naší anketě

Považujete e-shopy za bezpečné?





Zobrazit výsledky